Wij praten niet

Een film van Marjolein Busstra

geproduceerd door HALAL
 in samenwerking met KRO-NCRV

Lengte: ‘70
Taal: Nederlands

In samenwerking met KRO-NCRV
Een film van Marjolein Busstra.

Wereld premiére op Movies that Matter 9 april 2022
De film is geselecteerd voor Dutch Movies Matter and Grand Jury Competition
Televisie premiére op 12 april 2022 in KRO-NCRV 2Doc om 22:26 op NPO2
Onderdeel van MtM on Tour & MtM Impact Days



wij praten niet

De Film

Wij praten niet is een intrigerende documentaire over jongeren die verstrikt zijn geraakt in het complexe netwerk van seksueel geweld en uitbuiting. De film volgt vier jonge personages, die ons door middel van diepgaande gesprekken met hun therapeuten meenemen in hun innerlijke strijd. Alle vier proberen ze te breken met hun voormalige wereld, waar ze – de één meer dan de ander – maar moeilijk van los kunnen komen. 

Door in het hoofd van de jongeren te kruipen maakt regisseur Marjolein Busstra op een zorgvuldige en genuanceerde manier de complexiteit van de problematiek en het grijze gebied daaromheen zichtbaar. Als getuige van de intieme therapiegesprekken toont Busstra’s camera wat het met de jongeren doet als er naar hen geluisterd wordt. Wanneer zij pijnlijke herinneringen ophalen en geconfronteerd worden met hun verstoorde zelfbeeld vol schaamte en schuld, wordt ook voor de kijker het benauwde gevoel van de verstikkende situatie voelbaar. Wij praten niet wijst ons daarmee op het belang van signalering van seksueel geweld en opent het gesprek in een wereld waarin jongeren zich vaak niet veilig genoeg voelen om hierover te praten.

Visuele, metaforische scènes wisselen deze dialogen af en geven lucht aan de heftigheid in de gesprekken. Ondanks hun heftige situatie brengen de jongeren met humor, zelfspot en een nuchtere blik een bepaalde lichtheid met zich mee. Zo kom je erachter dat het geweld waar ze mee te maken hebben voor hen zo alledaags is, dat zelfs het woord verkrachting geen indruk meer maakt. 

We zien hoe de toewijding van de therapeuten en de dynamiek van hun gesprekken de jongeren stimuleert om hun verleden een plek te geven en te werken aan het repareren van hun zelfbeeld – zonder veroordeling, schaamte of schuld. Zo leren zij stapje voor stapje hun eigen grenzen aan te geven, hun eigen keuzes te maken en hun boosheid en beschadigde vertrouwen te verwerken om zo zeggenschap over hun eigen lichaam terug te winnen en zelfs een beetje van zichzelf te houden.

 

Marjolein Busstra

Marjolein Busstra is documentaire regisseur en fotograaf. Haar documentaires zijn getoond op de Nederlandse tv, (inter)nationale filmfestivals en haar werk is op verschillende plekken tentoongesteld. Ze legt verhalen vast die universele thema’s als mensenrechten, ontwrichting en politieke en culturele uitsluiting raken, met als doel identiteitsstructuren en -representaties te ontrafelen. Hoewel dit wat zware onderwerpen zijn is Marjoleins werk altijd gemaakt vanuit een persoonlijke benadering, met lichtheid en humor.

Naast haar documentaires werkt Marjolein ook als fotograaf aan een foto expositie met de jongeren van Wij praten niet. Hierin portretteert ze de jongeren op de plekken die voor hen het meest onveilig voelen en zet Marjolein de nare herinnering om naar iets krachtigs. Deze expositie is rondom de release van de film te zien in o.a. de Melkweg Amsterdam.

MAROKKAANSE MOEDERS (5 x ’25 – 2015). NTR serie.

I LOVE MY MUSLIM (’52 – 2018). Geproduceerd door Lege Fles.

Marjolein Busstra

PRODUCTIEHUIS HALAL

HALAL is een gerenommeerd film productiehuis met een internationaal netwerk van creatieven. De documentaires van HALAL zijn internationaal aansprekende onderwerpen, toegankelijk voor een groot publiek, op een visueel uitdagende manier en altijd grensverleggend in vertelvorm. HALAL brengt films met lef, aandacht en creativiteit de wereld in. De documentaire-afdeling wordt geleid door Olivia Sophie van Leeuwen, partner van Gijs Kerbosch, Roel Oude Nijhuis en Gijs Determeijer van HALAL. Visueel en artistiek prikkelend, richt de documentaire-afdeling zich op het maken van documentaires die verrassen, inspireren en informeren. Het werk kenmerkt zich door het uitdagen van normatieve structuren en vorm. Deze kwaliteiten zijn niet onopgemerkt gebleven en vielen onder de aandacht van internationale A-lijst filmfestivals als IDFA, IFFR, NFF, CPH:dox, NZIFF, Hotdocs en hun prestigieuze competities. Bekende producties zijn Genderbende (2017), Independent Boy (2017), KEEPER (2019), King of the Cruise (2019), Drama Girl (2020), Yab Yum (2021) en The Taste of Desire (2021).

HALAL streeft ernaar films te maken die impact hebben op onze maatschappij. We hopen iets bij te dragen aan de manier waarop wij onszelf en de wereld om ons heen zien. Zo hebben we met onze films bewezen een groot verschil te hebben gemaakt in het leven van ons publiek. In elke productie kijken we naar manieren waarop we zulke impact kunnen maken, en zo verder te gaan dan de film zelf. 

WWW.HALAL.AMSTERDAM

HALAL ontwikkelt een meerjarige impactcampagne met als doel het praten over seksualiteit en seksueel geweld te normaliseren. Hierin focussen wij ons op het belang van vroegtijdige signalering van seksueel geweld en openen we het gesprek over seksualiteit en seksueel geweld in een wereld waarin jongeren zich vaak niet veilig genoeg voelen om hierover te praten.

We willen jongeren empoweren om te praten over nare ervaringen die zij hebben meegemaakt. Om het uit de schaamte, schuld en taboesfeer te halen, waar veel jongeren in vast zitten. Weg van victimblaming en online shaming. Het publiek willen we motiveren zich verantwoordelijk te voelen om vroegtijdig te signaleren, mensen de juiste tools en noodzaak meegeven dit gesprek te voeren en iets te kunnen doen.

Het gebeurt namelijk veel dichterbij dan je denkt en ook zijn daders vaak binnen bekende kringen – dus misschien ook bij jouw familie, buren of vriendenkringen. Als jongeren zich vrijer en veiliger jongeren voelen er op jonge leeftijd over te praten, kunnen we werken naar een ‘gezonder’ gesprek over seksualiteit en seksueel geweld. Zo voorkomen we dat kinderen in deze situaties komen en zorgen we ervoor dat ze serieus genomen worden als dat wel gebeurt. Iets wat velen onder ons helaas niet hebben gevoeld en waarom de officiële registraties van seksueel geweld veel lager zijn dan de daadwerkelijke ervaringen.

De laatste maanden zijn we bezig geweest met het opzetten van het impact programma rondom de film Wij praten niet, hebben we viewings georganiseerd en met potentiele impact partners in het veld gesproken, om zo de behoeften te vinden en hoe wij met onze films kunnen bijdragen en samenwerken. In alle gesprekken en viewings merken we dat de film veel oproept – zowel trauma’s als verbazing en woede – en dat we met de film echt iets willen veranderen.

Als onze eerste impact succes ontwikkelde CSG voor ons een titelkaart met hun hulplijn, website en anonieme chat, die per direct sectorbreed ingezet kan worden voor alle producties rondom seksueel geweld. De titelkaart zetten wij in achter twee van onze films. Zo maken we Centrum Seksueel Geweld (CSG) zichtbaar en toegankelijker als centraal meldpunt (net als Mind Korrelatie of 113 Zelfmoordpreventie). Het moet algemeen bekend worden waar mensen naartoe kunnen als ze iets zien, verdenken of zelf hebben meegemaakt, zodat mensen die ergens mee zitten na zo’n uitzending weten waar ze terecht kunnen.

Verder organiseren we vertoningen door het land met verdiepende nagesprekken, doen we mee aan een impact forum van Movies that Matter, ontwikkelen we een website met de juiste informatie en doorverwijzingen naar hulpinstanties en ontwikkelen we een educatietoolkit voor scholen, zodat de film en het gesprek kan worden ingezet in de klas. Ook betrekken we de jongeren en partners zelf bij het ontwikkelen van volgende concrete acties. De activiteiten rondom de release van Wij praten niet is voor ons de kick-off van ons meerjarige impact strategie rondom andere producties van HALAL die hiermee raken.

We willen niet dat de impact na de release van deze film uitbloeit. Ook ontdekten we dat verschillende films waar we aan werken raken aan deze thematiek van seksueel geweld en seksualiteit. Daarom hebben we besloten onze impact strategie te verbreden en zo een meer duurzame impact te maken, door een overkoepelende meerjarige strategie door te voeren en ook de andere afdelingen binnen HALAL hierbij te betrekken (fictie, commercials, fotografie, studios). Of zelfs het ontwikkelen van een landelijke SIRE campagne waarin we samen met onze partners seksueel geweld grootschalig onder de aandacht brengen.

We zijn op zoek naar partners en financiering. De eigen films financieren we met de film- en televisiefondsen, maar voor het langdurige impacttraject (2022 & 2023) is geld nodig. Tot nu toe is alles wat we georganiseerd hebben een eigen investering en goodwill van de jeugdzorg instellingen waar we hebben gefilmd. De verantwoordelijkheid hiervoor overstijgt ons productiehuis en daarom hopen we dat landelijke en regionale organisaties de noodzaak voelen om in deze impact campagne te stappen en te investeren.

Voor vragen, partnerschap of fondsen contact impact@halal.amsterdam